עסקת ענק בנדל”ן: הזוכות ישלמו 821 מיליון שקל על בניית מגדלי מגורים בקריה בת”א

Highlights

עסקת ענק בנדל”ן: הזוכות ישלמו 821 מיליון שקל על בניית מגדלי מגורים בקריה בת”א

שותפות בין החברות קנדה ישראל ואקרו נדל”ן זכתה במכרז היקר ביותר שערכה רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) על קרקע מדינה, במתחם כנרית בקריה בתל אביב. ההצעה הזוכה שהגישה השותפות היתה בסכום של 821 מיליון שקל (לא כולל מע”מ). בתמורה יקבלו החברות זכויות בנייה לשני מגדלים בני 44 קומות, שיכילו 330 דירות מגורים, וכן שטחי משרדים ומסחר. החברות יצטרכו להוסיף עוד 6.2 מיליון שקל הוצאות פיתוח.

כיום משמש מתחם כנרית כחניון במתחם הקריה. הפרויקט המתוכנן קודם על ידי רמ”י כחלק מהשינויים שבוצעו בקרקעות הקריה, כולל פרויקט שרונה ומגרשים אחרים שתיכננה ושיווקה הרשות. שטחו של מתחם כנרית הוא כ–10 דונם, והוא ממוקם בין הרחובות קפלן בדרום, לאונרדו דה וינצ’י ממערב ובסיס הקריה בצפון. תוכנית הבנייה עליו מאפשרת בנייה של שני מגדלי מגורים בגובה של 44 קומות בצמידות לבנייה של מבני משרדים ומסחר בגובה של 8 ו–11 קומות. הבנייה מתוכננת סביב חצר מרכזית.

על פי התוכנית של מתכננת המחוז של רמ”י, גילי טסלר, תמהיל הדירות בפרויקט יכלול סך של 31,750 מ”ר שטחי מגורים עיקריים, שכאמור יכללו 330 דירות, מהן 290 שיימכרו בתנאי השוק ו–40 דירות נוספות להשכרה. בין הדירות שיוקמו, 58 יהיו דירות קטנות בשטח של כ–63 מ”ר בתוספת 12 מ”ר ממ”ד, ועוד 232 דירות גדולות יותר, בשטח של כ–108 מ”ר עיקרי ו–12 מ”ר ממ”ד. הדירות להשכרה צפויות להיות בנות 4 חדרים בשטח של 87 מ”ר. שטחי המסחר בפרויקט יגיעו לשטח של 1,250 מ”ר שטח עיקרי, ושטחי התעסוקה — בעיקר משרדים — יגיעו ל–26.8 אלף מ”ר.

הערכת השווי שהוצאה לרמ”י על ידי שמאי, העריכה את שווי המגרש ב–753 מיליון שקל, ומחיר המינימום להצעות היה 240 מיליון שקל. מלבד אקרו וקנדה ישראל, הפתיעה קבוצת רכישה של מינהל מגורים לישראל שארגן מוטי פלד, שהגישה את ההצעה השנייה בגובהה בסכום של 801 מיליון שקל. גינדי החזקות, יזמית פרויקט שרונה הסמוך, הציעה 688 מיליון שקל. ההצעה האחרונה ניתנה על ידי שותפות של אפריקה ישראל עם דורון אביב, שהגישו את הסכום הנמוך ביותר — 680 מיליון שקל.

המכרז על שרונה, שנערך ב–2009, נסגר בהצעה של גינדי החזקות שנחשבה אז להצעה גבוהה מאוד — 457 מיליון שקל על הקרקע, שעליה היו זכויות ל–324 דירות ושטחי מסחר. ענף אחר של משפחת גינדי, חברת גינדי השקעות, רכשה באמצע 2014 שני מגדלים בשוק הסיטוני ברחוב הארבעה, שבכל אחד מהם 297 דירות. תמורת המגדל הראשון שילמה החברה 365 מיליון שקל, ותמורת השני 380 מיליון שקל.
מתחם כנרית אמנם כולל שטחי משרדים ומסחר רבים יותר, אך עדיין מדובר בפערי מחירים גבוהים מאוד. אף שחלפו שש שנים מאז מכרז שרונה, אנשי נדל”ן שונים העריכו כי שתי החברות תימחרו את שווי הקרקע בצורה גבוהה מאוד, גם במצב הנדל”ן הנוכחי.
עדיאל שמרון, ממלא מקום מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר כי “רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם עיריית תל אביב יפו השכילו למצות את הזכויות האופטימליות בקרקע שפונתה על ידי משרד הביטחון בדרום הקריה. הכנסות המדינה מהשיווק יאפשרו את המשך שיווק קרקעות לדיור במסלול מחיר למשתכן”.
מקור:
https://www.themarker.com/realestate/1.2788131

Skip to content